جدول عملیات های دفاع مقدس
برخی از عملیات رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس
شماره | نام عملیات | رمز | منطقه | تاریخ |
1- | بدر | یا فاطمة الزهرا | شرق دجله | 19/12/63 |
2- | بیت المقدس 1 | یا على بن ابی طالب | غرب کارون | 10/2/61 |
3- | بیت المقدس 2 | یا زهرا | شمال سلیمانیه | 25/10/66 |
4- | بیت المقدس 3 | یا موسى بن جعفر | سلیمانیه | 24/12/66 |
5- | بیت المقدس 4 | یا ابا عبدالله | دربندیخان | 6/1/67 |
6- | بیت المقدس 5 | یا ابا عبدالله الحسین | پنجوین | 22/1/67 |
7- | بیت المقدس 6 | یا امیرالمۆ منین | سلیمانیه | 27/2/67 |
8- | بیت المقدس 7 | یا ابا عبدالله الحسین | شلمچه | 23/3/67 |
9- | تحریر القدس | لبیک یا خمینی | دربندیخان عراق | 21/11/62 |
10- | ثار الله | - | قصر شیرین | 15/5/61 |
11- | ثامن الائمه | نصر من الله و فتح قریب | شمال آبادان | 5/7/61 |
12- | حسین بن على | یا جواد الائمه | میمک | 26/6/61 |
13- | خیبر | یارسول الله | هور الهویزه و جزایر مجنون | 3/12/62 |
14- | رمضان | یاصاحب الزمان ادرکنى | شرق بصره | 23/4/61 |
15- | طریق القدس | یا حسین | غرب سوسنگرد و بستان | 8/9/60 |
16- | ظفر 7 | یا محمد رسول الله | شرق سلیمانیه | 23/12/66 |
17- | عاشورا | یا سید الشهداء | شمال فکه | 25/5/64 |
18- | فتح 7 | یا فاطمة الزهراء | حلبچه | 7/4/66 |
19- | فتح 10 | یا ابا عبدالله الحسین | شمال اربیل عراق | 13/6/66 |
20- | فتح المبین | یا زهرا | غرب دزفول وشوش | 1/1/61 |
21- | قدس 1 | یا محمد رسول الله | شرق دجله | 24/3/64 |
22- | قدس 2 | یا محمد رسول الله | هور الهویزه | 4/4/64 |
23- | قدس 3 | یا امام جعفر صادق | جنوب دهلران | 19/4/64 |
24- | قدس 4 | محمد رسول الله | هور الهویزه | 1/5/64 |
25- | قدس5 | یا على بن ابیطالب | غرب الهویزه | 16/5/64 |
26- | کربلاى1 | یاابالفضل العباس ادرکنى | مهران | 10/4/65 |
27- | کربلاى2 | یا ابا عبدالله الحسین | حاج عمران | 10/6/65 |
28- | کربلاى3 | حسبنا الله ونعم الوکیل | اسکله نفتى الامیه والبکر | 11/6/65 |
29- | کربلاى 4 | محمد رسول الله | غرب اروند رود | 3/10/65 |
30- | کربلاى5 | یا زهرا | شلمچه و شرق بصره | 19/10/65 |
31- | کربلاى 6 | یا فاطمة الزهراء | شمال سومار | 23/10/65 |
32- | کربلاى 7 | یا مولای متقیان | حاج عمران | 12/12/65 |
33- | کربلاى 8 | یا صاحب الزمان | شرق بصره | 18/1/66 |
34- | کربلاى9 | یا مهدى ادرکنى | قصر شیرین | 20/1/66 |
35- | کربلاى 10 | یا صاحب الزمان ادرکنى | ماووت عراق | 30/1/66 |
36- | محرم | یازینب | شرهانى و زبیدات | 10/8/61 |
37- | محمد رسول الله | لا اله الا الله محمد رسول الله | غرب نوسود | 12/10/61 |
38- | مسلم بن عقیل | یا ابالفضل العباس | غرب سومار | 9/7/61 |
39- | مطلع الفجر | یا مهدى ادرکنى | گیلانغرب ، سرپل ذهاب | 10/9/60 |
40- | مولاى متقیان | یا على ادرکنى | چزابه | 1/12/60 |
41- | نصر 1 | یاصاحب الزمان | غرب بانه درعراق | 25/1/66 |
42- | نصر 2 | یاحسین مظلوم | میمک | 13/3/66 |
43- | نصر3 | - | جنوب دهلران | 27/3/66 |
44- | نصر 4 | - | سلیمانیه | 31/3/66 |
45- | نصر5 | یا زهرا | جنوب غربى سردشت | 3/4/66 |
46- | نصر6 | یاابا عبدالله | میمک | 10/5/66 |
47- | نصر7 | یا فاطمة الزهراء | غرب سردشت | 14/5/66 |
48- | نصر8 | یا محمد بن عبدالله | ماووت عراق | 29/8/66 |
49- | نصر 9 | یا مولاى متقیان | حاج عمران | 1/9/66 |
50- | و الفجر مقدماتى | یا الله یا الله یا الله | فکه چزابه | 18/11/61 |
51- | و الفجر1 | یا الله یا الله یا الله | شمال غرب فکه | 20/1/62 |
52- | و الفجر 2 | یا الله یا الله یا الله | حاج عمران | 29/4/62 |
53- | و الفجر3 | یا الله یا الله یا الله | مهران | 7/5/62 |
54- | و الفجر4 | یا الله یا الله یا الله | پنجوین | 27/7/62 |
55- | و الفجر5 | یا زهرا | چنگوله | 27/11/62 |
56- | و الفجر6 | یا زهرا | چزابه و چیلات | 2/12/62 |
57- | و الفجر 7 | یا زهرا | چزابه و چیلات | اسفند 62 |
58- | و الفجر8 | یا زهرا | فاو | 20/11/64 |
59- | و الفجر9 | یا الله یا الله یا الله | شرق چوارته عراق | 5/12/64 |
60- | و الفجر10 | یا الله یا الله یا الله | حلبچه | 25/12/66 |
1 - آغاز جنگ و تجاوز عراق به میهن اسلامى ایران 31 شهریور 1359
2 - سرنگونى هواپیماى مسافربرى ایران توسط آمریکا 12/4/1367
3 - پذیرش قطعنامه سازمان ملل توسط ایران 5/5/1367
4 - عملیات مرصاد در غرب کشور و سرکوبى منافقین 27/4/1367
5 - پایان یافتن جنگ 29/5/67
۵ وظیفه اصلی که منتظران امام زمان(عجل الله تعالی) باید انجام دهند
دو کلیدواژه اصلی مهدویت یعنی
«انتظار فرج» و وظایف منتظران
«فرج»؛ یعنی نصرت، پیروزی و گشایش. مقصود از فرج، نصرت و پیروزی حکومت عدل علوی بر حکومتهای کفر و شرک است. بنابراین، انتظار فرج، یعنی انتظار تحقق یافتن این آرمان بزرگ و جهانی. و منتظر حقیقی، کسی است که به حقیقت، خواهان تشکیل چنین حکومتی باشد.
این خواسته، آنگاه جدی و راست است که شخص منتظر، عامل به عدل و گریزان از ستم و تباهی باشد و گرنه انتظار فرج، در حد یک ادعا و شعار بی محتوا باقی خواهد بود. از این رو، در روایات آمده است که انتظار فرج، خود، فرج است؛ زیرا کسی که حقیقتاً منتظر فرج و ظهور حجت خدا و تأسیس حکومت عدل گستر او است، زندگی خود را بر پایه عدل و داد استوار میسازد. او، انسانی است که حضور و غیبت امام، در نحوه رفتار و سیر و سلوکش تفاوتی ایجاد نمیکند و پیش از تشکیل حکومت عدل او، چنین حکومتی را در زندگی خود پایدار ساخته است.
«انتظار فرج» یعنی:
ـ معرفت امام معصوم و عادل و پیشوای فضیلت؛
ـ ایمان به امامت رهبری الهی و عدالتپیشه؛
ـ عشق به عدالت و ارزشهای انسانی؛
ـ امید به آیندهای روشن و نویدبخش؛
ـ تلاش برای برقراری حکومتی عدل پیشه و عدل گستر؛
ـ رعایت موازین و قوانین دینی و اخلاقی؛
ـ داشتن روحیه تعهد و مسؤولیت پذیری.
این انتظار فرج است که بهترین اعمال و بهترین عبادت است و چنین منتظری، مقامی عالی دارد و هرگاه در زمان غیبت از دنیا برود، به منزله کسی است که پس از ظهور حضرت حجت (عجل الله تعالی) زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد میکند.
کوتاه سخن اینکه حقیقت انتظار، آن است که انسان منتظر و چشم به راه، خود و محیطش را برای آمدن منتظر و منجی موعود آماده کند.
این آمادگی، بسته به فرد مورد انتظار، معنا و ارزش مییابد. برای مثال، کسی که منتظر زائر بیتالله است و مسافر او از سفر مکه میآید، طبعاً معنای انتظار برای او این است که خانه را مرتب کند و وسایل پذیرایی را فراهم سازد و…. منتظر امام زمان (عجل الله تعالی) نیز به کسی گفته میشود که خود را برای آمدن چنین بزرگمردی آماده کند.
انتظار، سبب استقامت و پایداری مسلمانان برابر فشارها و سختیها میشود و از یأس و ناامیدی آنان، جلوگیری میکند.
طبیعی است که باید خود را در گروه بندگان صالح قرار دهد، دین را در زندگی خود جاری سازد و دیگران و محیط را برای آمدنش مهیا کند. از این رو انتظار فرج، بنا بر فرمایش پیامبر اکرم (ص) افضل اعمال است و هر کس که تلاش درونی او برای عبادت و عبودیت و کوشش بیرونی او برای زمینهسازی و جهت دهی مردم و محیط بیشتر باشد، موفقتر است.
انتظار فرج، به معنای امید به آینده روشن و تحقّق ارزشها و خوبیها است. چنین نگاهی، به انسان، شور و نشاط و حرکت میدهد؛ به گونهای که هم در پی اصلاح خود اقدام میکند و هم محیط خود را تحت تأثیر قرار میدهد. منتظر، ساکت و ساکن نمیماند، بلکه کارها و تلاشهای خود را برای زمینهسازی در راستای تحقّق ظهور انجام میدهد. چنین فردی در جامعه، نه تنها خود را از انحرافات اعتقادی و عملی به دور نگه می دارد؛ بلکه سعی در ساختن و اصلاح کردن جامعه نیز دارد. بنابراین، انتظار، نه تنها یک عمل فردی که یک کار جمعی و تشکیلاتی است که به طور مداوم، جامعه و افراد را تحت تاثیر قرار میدهد و میتواند ضامن سلامت فکری و عملی فرد و جامعه باشد.
«انتظار» حقیقتی است که از رفتار و کردار فهمیده میشود.
نیز انتظار، سبب استقامت و پایداری مسلمانان برابر فشارها و سختیها میشود و از یأس و ناامیدی آنان، جلوگیری میکند و به این شکل، راه را برای غلبه و پیروزی آنها هموار میکند.
با این وصف، انتظار، ظرفیّت و توانایی فراوانی برای تحقق جامعه آرمانی و اسلامی موعود، ایجاد میکند که در سایه اعمال فردی و جمعی، کمتر به چشم میخورد؛ به همین سبب با فضیلتترین عملها شمرده شده است.
باید توجه داشت؛ «انتظار» حقیقتی است که از رفتار و کردار فهمیده میشود؛ بنابراین، نمیتوان هر کس را که مدّعی دوستی و ولایت امام زمان (عجل الله تعالی) است، در شمار دوستان و منتظران حضرتش قلمداد کرد. منتظر واقعی امام زمان (عجل الله تعالی) باید رفتارش به گونهای باشد که هر لحظه، منتظر ظهور امام و آماده خدمت در راستای اهداف مقدس او باشد. کسی که بخواهد اینگونه باشد، وظایفی بر عهده او است که مهمترین آنها عبارت است از:
1 - معرفت و شناخت امام زمان (عجل الله تعالی(
در روایات ما، تأکید فراوان شده است که انسان باید امام زمان خود را بشناسد؛ چون پیمودن مسیر درست و صراط مستقیم الهی، جز به معرفت او ممکن نخواهد بود.
پیامبر عزیز اسلام (ص) فرمود: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَةً»؛ هر کس بمیرد در حالی که امام زمان خود را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است.
البته، شناخت حضرت، مراتبی دارد. یک مرتبه از آن، شناخت تاریخی و شناسنامهای حضرت است و مرتبه بالاتر، شناخت جایگاه امام و ویژگیهای والای او است.
2 - الگو پذیری از رهبر و مقتدای خود
آدمی باید از رهبر و مقتدای خود الگو گرفته و منش و رفتار خود را شبیه او قرار دهد تا بتواند او را همراهی کند. از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمود: خوشا به حال آنان که قائم خاندان مرا درک کنند؛ در حالی که پیش از دوران قیام، به او و امامان پیش از او اقتدا کرده و از دشمنان ایشان، اعلام بیزاری کرده باشند. آنان، دوستان و همراهان من و گرامیترین امت، نزد من هستند.
از مهمترین رفتارهایی که باید از بزرگان دین الگو گرفت، ورع و حسن خلق است.
امام صادق (علیهالسلام) در روایتی فرمود: هر کس دوست دارد از یاران حضرت قائم (عجل الله تعالی) باشد، باید منتظر باشد و در حال انتظار، به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار کند.
3 - همواره به یاد حضرت بودن
اگر کسی به حقیقت، منتظر محبوب خود باشد، پیوسته در اندیشه او خواهد بود. منتظر واقعی، سعی میکند در همه حال، به یاد آن بزرگوار باشد و با یاد حضرت، دل و جان خود را زنده نگه دارد و اعمال خود را از انحراف و کجیها حفظ کند. یاد آن حضرت، با خواندن دعاهای آن بزرگوار، توسّل به آن عزیز، صدقه دادن برای سلامتی ایشان، انجام دادن خیرات به نیابت حضرت، دعا کردن برای تعجیل فرجش، ندبه کردن در فراق این امام همام و تجدید پیمان در یاری حضرت مهدی(عجل الله تعالی) تحقق می یابد.
4- تلاش برای حفظ ایمان در زمان غیبت
از آنجا که در زمان غیبت، خطرات فراوانی برای ایمان و عمل پیش میآید و فکرها و مذاهب انحرافی در مسیر انسان پیدا میشود و دوستاننمایان شیطانی سعی در گمراهی انسان دارند، انسان منتظر، پیوسته در حفظ ایمان و عمل خود می کوشد. در این زمینه، او پیرو مجتهد جامع الشرایط مورد سفارش و توجه امامان معصوم علیهمالسلام است؛ زیرا او کسی است که از نظر علمی و عملی، مورد تأیید آن حضرت قرار گرفته است.
5 - زمینهسازی برای ظهور.
منتظر واقعی، با درک صحیح معنای انتظار، میکوشد زمینه ظهور امام زمان (عجل الله تعالی) را تقویت کند؛ بنابراین، هم به اصلاح نفس و خودسازی میپردازد و هم با امر به معروف و نهی از منکر، سعی در ساختن جامعه دارد پس او فردی متعهد برابر خود و جامعه خویش است.